پرسشنامه یک ابزار تحقیقاتی است که از مجموعه ای از سوالات برای جمع آوری اطلاعات از یک گروه از افراد استفاده می کند. پرسشنامه ها می توانند برای اهداف مختلفی استفاده شوند، از جمله تحقیقات بازاریابی، تحقیقات اجتماعی و تحقیقات علمی.

پرسشنامه ها را می توان در فرم ساز آنلاین طراحی نمود تا مراحل ساخت، انتشار و جمع آوری اطلاعات آن راحت و سریع تر باشد.

برای ساخت یک پرسشنامه کاربردی نیاز است تا یکسری از نکات در آن رعایت شود.
در پایین مراحل و نکات ساخت پرسشنامه شرح داده می شود:

🔰 تعیین هدف 🔰
📍 تعیین هدف یک پرسشنامه اولین و مهم ترین مرحله در طراحی پرسشنامه است. هدف پرسشنامه تعیین می کند که چه اطلاعاتی باید جمع آوری شود و چگونه از این اطلاعات استفاده خواهد شد.

برای تعیین هدف پرسشنامه، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
▪️ چرا این پرسشنامه را تهیه می کنم؟
▪️ چه اطلاعاتی را می خواهم جمع آوری کنم؟
▪️ چگونه از این اطلاعات استفاده خواهم کرد؟
▪️ چگونه وضع موجود را تحلیل کنم و نیازهای اطلاعاتی را شناسایی کنم؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا هدف پرسشنامه خود را به طور واضح و دقیق مشخص کنید.
در اینجا چند نمونه از اهداف پرسشنامه آورده شده است:
▪️ اندازه گیری میزان رضایت یا نارضایتی از یک محصول یا خدمات
▪️ جمع آوری اطلاعات در مورد نگرش ها، باورها یا رفتارهای یک گروه از افراد
▪️ و…

🔰 جامعه هدف 🔰
📍 جامعه هدف گروهی از افراد است که پرسشنامه برای آنها طراحی شده است. جامعه هدف باید به گونه ای مشخص شود که اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه برای هدف آن مفید باشد.

برای مشخص کردن جامعه هدف، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
▪️ پرسشنامه برای چه کسانی طراحی شده است؟
▪️ چه نیازها یا اطلاعاتی دارند؟
▪️ در کجا می توان آنها را پیدا کرد؟

یا می توانید از این روش ها برای مشخص کردن جامعه آماری/جامعه هدف اتسفاده کنید:
▪️ تعیین ویژگی‌های دموگرافیک مانند سن، جنسیت، تحصیلات و…
▪️ تعیین محدوده جغرافیایی مانند شهر، استان یا کشور
▪️ بررسی پژوهش‌های قبلی در زمینه مشابه
▪️ و…

🔰 ساخت پرسشنامه آنلاین 🔰
ساخت پرسشنامه آنلاین یک فرایند ساده است که با پیروی از چند مرحله ساده، می توانید فرمی طراحی کنید که پاسخ دهندگان آن را تکمیل کنند و نتایج را در قالب گزارش و تحلیل، پی دی اف و اکسل در دیجی فرم دریافت کنید.
پس از گذراندن مراحل پیشین، سوالات خود را طراحی کنید. سوالات باید به گونه ای طراحی شوند که اطلاعات مورد نیاز شما را جمع آوری کنند و به هدف پرسشنامه شما کمک کنند. سوالات باید واضح، مختصر و قابل درک باشند.


🔰 آزمایش پرسشنامه طراحی شده 🔰
آزمایش پرسشنامه قبل از انتشار یک مرحله مهم در فرآیند طراحی پرسشنامه است. آزمایش پرسشنامه به شما کمک می کند تا از صحت و کارایی آن اطمینان حاصل کنید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. برای آزمایش پرسشنامه، باید آن را در میان چند نفر از افراد جامعه هدف خود توزیع کنید و از آنها بخواهید که پرسشنامه را تکمیل کنند و نظرات خود را در مورد آن ارائه دهند.


🔰 ساختار پرسشنامه 🔰
ساختار پرسشنامه مجموعه ای از اصول و راهنمایی هایی است که برای ایجاد پرسشنامه ای دقیق و کارآمد استفاده می شود. ساختار پرسشنامه به شما کمک می کند تا سوالات خود را به گونه ای طراحی کنید که اطلاعات مورد نیاز شما را جمع آوری کنند و به هدف پرسشنامه شما کمک کنند.
از سوالات مختلفی در فرم خود استفاده کنید.

ساختار پرسشنامه شامل بخش‌های زیر است:

💠 بخش مقدمه:
🔹 عنوان پروژه تحقیق
🔹 هدف از پرسشنامه‌گیری
🔹 توضیح مختصر درباره حفظ حریم خصوصی

    💠 سواالت دموگرافیک:
    🔹 سن، جنسیت، تحصیلات، شغل و…

    💠 بخش اصلی:
    🔹 سوالات متناظر با اهداف تحقیق
    🔹انتخابی، مقیاس امتیازی، متنی

      ⬅️ سوالات باز: سوالات باز سوالاتی هستند که پاسخ دهندگان می توانند به آنها به هر شکلی که می خواهند پاسخ دهند. پاسخ های سوالات باز معمولاً به صورت متن آزاد ارائه می شوند و برای آن می توانید از فیلد های متن کوتاه، متن چند خطی، سوال تشریحی و… استفاده کنید.

      ⬅️ سوالات بسته: سوالات بسته سوالاتی هستند که پاسخ دهندگان می توانند از بین مجموعه ای از گزینه های از پیش تعیین شده انتخاب کنند. پاسخ های سوالات بسته معمولاً به صورت عددی ارائه می شوند و می توانید از فیلد های چند گزینه ای، لیست کشویی، چند انتخابی همزمان و… استفاده کنید.

      ⬅️ سوالات مقیاس رتبه بندی: سوالات مقیاس رتبه بندی سوالاتی هستند که پاسخ دهندگان می توانند از بین یک مجموعه از گزینه های از پیش تعیین شده انتخاب کنند که درجه یا شدت پاسخ آنها را نشان می دهد. به این منظور در فرم های دیجی فرم فیلد های کیفیت وجود دارند که پیش نمایش آنها به شکل زیر است:


      💠 بخش پایانی:
      🔹 تشکر از مشارکت
      🔹 اطلاعات تماس در صورت نیاز


      🔰 نکات و قواعد طراحی سوالات 🔰
      رعایت این نکات باعث افزایش صحت و کیفیت داده‌ها می‌شود:
      1️⃣ سادگی سوالات
      2️⃣ کوتاه و مختصر بودن سوالات
      3️⃣ اجتناب از استفاده از اصطلاحات فنی
      4️⃣ جلوگیری از تکرار سوالات
      5️⃣ تعیین سقف زمانی برای پاسخگویی
      6️⃣ تک‌بعدی بودن هر سؤال (تنها یک موضوع را پوشش دهد)
      7️⃣ و…

      با توجه به مزایای به کارگیری سایت دیجی‌فرم برای طراحی و توزیع پرسشنامه‌های آنلاین، استفاده از این پلتفرم می‌تواند بسیار مفید و به کارگیر باشد و دارای امکاناتی همچون ساخت سوالات مختلف، ارسال پرسشنامه به صورت لینک، تجزیه ، تحلیل خودکار داده‌ها و ذخیره‌سازی آنها، صرفه‌جویی زمان و هزینه است.

      همچنین دسترسی آسان پاسخ‌دهندگان از هر نقطه و امکان برقراری امنیت و حفظ حریم خصوصی، کیفیت پرسشنامه را افزایش می‌دهد. بنابراین تحقیق‌گران و محققان می‌توانند با استفاده از سمانه فرم ساز آنلاین دیجی‌فرم، پرسشنامه‌های الکترونیکی باکیفیت‌تر و بهینه‌تری تهیه و مدیریت کنند.

      https://digiform.ir/

      دسته بندی شده در: